'Car-Pass - upgrade & betere handhaving beschermt consument beter'
De Kamercommissie Economie heeft vandaag de wetswijziging rond de Car-Pass gestemd. Dat laat staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand weten. Consumenten die een tweedehandswagen willen kopen, zullen daardoor nog beter geïnformeerd en beschermd zullen worden.
Tot voor de invoer van de Car-Pass was de aankoop van een tweedehandswagen een riskante onderneming. Voor de consument was er toen geen middel om dat het verhaal van de verkoper te controleren en was zo’n verkoop met andere woorden een kwestie van vertrouwen. Dat vertrouwen werd ook wel eens misbruikt door malafide verkopers en mekaniekers. Fraude met kilometerstanden was destijds bijvoorbeeld een vaak voorkomende praktijk.
In 2006 werd daarom de Car-Pass, een document dat consumenten meer informatie geeft over tweedehandswagens, ingevoerd. Met succes. Fraude met kilometerstanden behoort intussen tot het verleden. In 2021 werden 839.890 Car-Pass documenten afgeleverd.
Intussen is de fraudegraad met kilometertellers ook gedaald tot 0.18% en dus quasi volledig verleden tijd. De Car-Pass bleek de laatste jaren echter meer mogelijkheden te hebben en kreeg daarom al een aantal keer een update.
De laatste jaren kende de occasiemarkt daarnaast enerzijds een sterke heropleving en veranderden ook het type wagens dat verkocht werd heel sterk. Daarom krijgt de Car-Pass in samenspraak met de sector vanaf 1 juli 2023 een echte upgrade.
Die upgrade bestaat uit vier grote elementen. Eerst en vooral zal er uiterlijk tegen 1 juli 2023 op een Car-Pass vermeld staan of er in de wagen al dan niet een elektrische (hulp)motor aanwezig is. Bij elektrische wagens zal vanaf dan ook de elektrische radius worden vermeld, bij niet-elektrische wagens het type brandstof. Vanaf 1 januari 2024 moeten garagisten ook informatie over de uitgevoerde werken vermelden op de Car-Pass. Die informatie zal elektronisch raadpleegbaar zijn via de website van Car-Pass of via een QR-code.
Niet-digitale consumenten kunnen die informatie ook telefonisch raadplegen. Door de upgrade zal de consument een beter beeld krijgen van de waarde van een tweedehandsvoertuig en zal de sector van de tweedehandsvoertuigen aan transparantie en geloofwaardigheid winnen. Daarnaast is er ook op vlak van dataverspreiding er een belangrijke verandering.
Car-Pass verwerkt jaarlijks tot 16 miljoen kilometerstanden en deze cijfers kunnen waardevol zijn. Zowel Europese, federale als gewestelijke overheidsdiensten, maar ook universiteiten en onderzoeksinstellingen zullen, na goedkeuring van een aanvraag, de informatie die een Car-Pass bevat, kunnen aanwenden.
Zo zullen zij belangrijke mobiliteits- en consumentendata, geanonimiseerd of gepseudonimiseerd, kunnen gebruiken voor allerhande statistieken of consumentenonderzoeken. Uiteraard met inachtneming van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, inclusief de wetgeving inzake de verwerking van persoonsgegevens.
Al deze zaken komen bovenop de nuttige informatie die Car-Pass nu al over occasiewagens verschaft. Naast de kilometerhistoriek vinden consumenten er vandaag ook al hoe milieuvriendelijk de wagen is, door vermelding van de euronorm en de CO2-emissies.
De uitbreiding van de regels moet volgens staatssecretaris voor Consumentenbescherming Alexia Bertrand ook leiden tot een betere handhaving: “De laatste jaren kopen consumenten meer en meer tweedehandswagens. Het is daarbij ontzettend belangrijk dat consumenten weten wat ze kopen. Deze nieuwe update biedt nog meer informatie voor consumenten en beschermt hen dus veel beter. Als consument heb je daar recht op."
Voor tweedehandswagens die uit het buitenland komen, geldt de verplichting vooralsnog niet, waardoor het risico op frauduleuze kilometertellers in die context stijgt. Bertrand gaf de effectiviteit van de Car-Pass daarom ook al op Europees niveau mee en blijft pleiten voor een veralgemeend gebruik binnen de EU.'